Gaggeska gården

Svensk husmanskost

Få bättre hy med rätt kost

Människans största organ är vår hud och eftersom att det är den som skyddar resten av våra organ är huden också den mest utsatta. Så det är viktigt att vårda hy ordentligt – inte bara med mjukgörande oljor och lotion, utan även med rätt kosthållning!

bär, blandadeSom de flesta vet är hudens största fiende även en älskad vän – solen. Det är nämligen under sommaren som vår hud utsätts för störst påfrestningar tack vare långa perioder på stranden med sol och bad. Därför är det bra att veta vilken typ av kost man kan äta för att skydda sig lite extra och även vilken typ av kost som man helst ska undvika. Exempelvis är omega 3 och linfrön kända för att både motverka psykiska problem och ge lyster åt vår hy. Likväl är även bär väldigt effektiva när det kommer till att stärka människans kollagenproduktion vilket bygger upp försvar mot solens UV-strålning, den främsta anledningen till torr och rynkig hy. Så under sommarhalvåret är det bra att få i sig mycket blåbär och till exempel jordgubbar, hallon och hjortron, eftersom att de flesta mörka bär är bra för hyn. Det är nämligen så att dessa bär innehåller en syra som heter ellagsyra, vilken är den aktiva beståndsdelen i bären som stärker skyddet mot UV-ljus. Ser man istället till blåbär är det färgpigmentet antocyanin som både ger bäret dess vackra färg och hjälper till att skydda våra hjärnceller från att åldras i förtid och vår hy från att ta alltför mycket stryk av solen. Något annat som man kan boosta sitt inre solskydd med är äpplen, plommon och te samt kost som innehåller vitamin A, C och E. Ett tips på råvaror innehållande dessa vitaminer är apelsin, paprika, tomat, vattenmelon, broccoli, solrosfrön, mandlar, nötter och olivolja samt morötter, äggula, spenat och lax.

Vad ska man undvika?

Precis som det finns råvaror som gör huden starkare finns det även produkter som gör den mer känslig och mottaglig för UV-strålning. Så ett tips är att undvika socker, vitt mjöl och mättat fett samt pasta och kakor.