Gaggeska gården

Svensk husmanskost

Viktigaste vitaminerna och mineralerna

Det är viktigt att vi dagligen får i oss tillräckligt med vitaminer och mineraler för att vår kropps funktioner ska fungera normalt. Vitaminer och mineraler har alla olika funktioner och betydelser för vår välmående och en välbalanserad kost är en viktig faktor för att säkerställa intaget.

För många som är osäkra kan extra kosttillskott fungera som ett bra komplement till en hälsosam kost. Några av de viktigaste vitaminerna och mineralerna är:

B-vitamin

Till denna grupp hör flera vattenlösliga vitaminer med olika egenskaper. Hit hör bland annat skötseln av en normal hjärt- samt psykologisk funktion. Huden och synförmågan samt upprätthållandet av en normal energiomsättning kan räknas in till B-vitaminens positiva egenskaper.

C-vitamin

Agerar som en antioxidant och skyddar celler mot stress, bidrar även till immunsystemets funktion och har många viktiga funktioner runt om i kroppen. Hjälper även till med järnupptaget.

D-vitamin

D-vitamin hjälper oss bland annat att bibehålla normal benstomme och normala kalcium nivåer. D-vitamin är rekommenderat tillskott att ta dagligen då vi främst får det via solen, som inte är tillräcklig under vinterhalvåret.

Järn

Järn använder kroppen för att transportera syre runt om i kroppen. Brist på järn kan leda till huvudvärk och yrsel samt trötthet. C-vitamin kan användas för ett ökat upptag av järn.

Magnesium

Magnesium är delaktig i många ytterst viktiga reaktioner som sker runtom i kroppen och bidrar till elektrolytbalansen. Magnesium bidrar till den allmänna energinivån och minskar tröttheten.

Zink

Zink har en viktig roll i upprätthållandet av ett bra immunförsvar. Personer som tränar hårt och vegetarianer kan ligga i riskzonen för zinkbrist.